[논문쓰기] 영어로 작성하는 논문에 대해 에디터의 몇가지 조언
본문
논문의 내용을 영어로 잘 전달하기 위해서는 영어를 잘 쓰는 것이 중요합니다.
부족한 원고를 보고 영어와 관련된 지적이나 조언을 받을 때 부끄러운 점이 많은데요, 그래도 몇가지 공유해보려고 합니다.
1. So 보다는 therefore, thus
To stress a major point either as a conclusion or a consequence of a previous statement, “As such,” ”therefore,” “thus,” or “consequently” is preferred over “So”.
한국어로 생각하다 보면 '그래서', '이에 따라' 같은 표현을 자주 생각하게 되는데요, 학술적 글쓰기에서는 therefore가 낫다고 합니다.
2. 문법적으로 틀린것은 아니지만 잘 안쓰는 문장
The demographic data and treatment history for 00 are shown in Table 2.
이 내용보다는 아래처럼 쓰는 것이 좋다고 합니다.
Table 2 presents the demographic characteristics and treatment history of patients with 00.
3. hyphenate '-'을 잘 사용하자.
Tip: Compound adjectives jointly modify the noun they precede. For clarity, hyphenate the compound adjectives.
복합 형용사에 하이픈을 넣습니다.
For example,
Original: There was no correlation with butyric acid producing bacteria.
Revised: There was no correlation with butyric acid-producing bacteria.
4. 문장에서 It 이나 There을 남발하지 말자.
Tip: A dummy subject generally serves as a grammatical filler. These sentences, which generally begin with “It” or “There,” should be rephrased to achieve tighter, concise writing.
It이나 there는 문장의 길이를 늘리고, 듬성듬성하게 만듭니다. 아래 처럼 쓰는게 간결하고 명확합니다.
5. 문장에서 1인칭 대명사 주의
The use of first-person pronouns is limited in academic writing to achieve a more formal tone.
1인칭 대명사를 피해 쓰는것은 좀더 명확하고 객관적인 문장으로 보이게 합니다.
For example,
Original: There were many people standing in line.
Revised: Many people were standing in line.
6. 직접적인 문장을 활용해라.
명사와 동사를 사용하는 것 보다, 직접동사를 사용하는 것이 잘 읽힌다고 합니다.
Where possible, a direct verb (action) should be used instead of using a noun and verb. For example, “segmentation of images was done” can be replaced with “images were segmented,” which is clearer and preferred in academic writing.
7. 반복을 피하기
Tip: The unnecessary repetition of the same noun in a series tends to cause wordiness. Identify the repeated words and eliminate them.
반복되는 내용을 계속 사용하면 문장이 장황해집니다. 1학년,2학년,3학년 보다 1-3학년으로 쓰는게 낫습니다.
For example,
Original: The teacher taught first-grade students, fifth-grade students, and sixth-grade students.
Revised: The teacher taught first-, fifth-, and sixth-grade students.
예를 들어서, experimental group and control group 으로 쓰는 것 보다는
experimental and control group 으로 씁니다.
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